Loading

Bora

Localitatea Bora este situata in judetul Ialomita si este localitate componenta a municipiului Slobozia.


ref: 931

Comentarii pentru Bora


Afisez rezultatele 0-1 dintr-un total de 1
  • 1


Hagianu Alexandrina
15 February 2007
BISERICA "ADORMIREA MAICII DOMNULUI"


--------------------------------------------------------------------------------

STRADA:General Magheru;
CARTIER:Bora;
CATEGORIE:C;
NR.INVENTAR GENERAL:23 B 002;
DATARE:1863-1864;
COMANDITAR/CTITOR:Manda Fre,sotia contelui francez de Fre;
AUTORI/MESTERI:
FUNCTIE INITIALA:Lacas de cult;
FUNCTIE ACTUALA:Lacas de cult;
PROPRIETAR INITIAL:
REGIM JURIDIC ACTUAL:Episcopia Sloboziei si Calarasilor;
DESCRIERE:Suprafata =cca.200 mp.Fundatie caramida,zidarie de caramida arsa (grosime =0,90 m), boltile si arcurile din lemn,turla din lemn,are 8 laturi,consolidari cu grinzi de lemn la arcul dintre naos sipronaos si dintre naos si absidele laterale,absidele laterale sunt octogonale la exterior si circulare la interior,pardoseala este din dusumea, catapeteasma din lemn in doua planuri,zona centrala cu usile imparatesti fiind mai avansata;
La interior biserica este tencuita,gletuita si pictata in ulei.La exterior biserica este tencuita,avand un soclu de 1,00 m placat cu piatra; Acoperirea este realizata pe sarpanta de lemn in 2 ape,cu invelitoare de tabla;
STARE DE CONSERVARE:-Degradare avansata in interior,cauza fiind uzura acoperisului prin care ploua. -Din cauza igrasiei la interior,pe o inaltime de 1,00 - 1,50 m.zidaria,tencuiala si pictura sunt distruse; -Din cauza cutremurelor,boltile,arcele si turla au suferit prin caderea tencuielii, putrezirea lemnului din cauza infiltratiilor de apa de pe acoperis;
DOCUMENTATIA EXISTENTA:O.J.P.C.N.Ialomita;
DATA:4.02.1997;
ISTORIC:Satul Bora este cea mai veche asezare din arealul Sloboziei atestat documentar.Desi,cel mai vechi document pastrat dateaza de la 1571,din continutul lui deducem ca,satul era mult mai vechi: 1571 (7079),martie,20,Bucuresti:
,,Din mila lui DUMNEZEU,Io Alexandru voevod si a toata tara Ungravlahiei,fiul marelui si preabunului Mircea Voevod,fiul lui Mihnea Voevod.Da domnia mea aceasta porunca a domniei mele Zlate vataf,ca sa-i fie satul Tamburestii,ce se cheama Cojecului,a treia parte si satul Comiseni a treia parte si satul Cojesti a treia parte si satul Bora a treia parte,din Atigani a treia parte,pentru ca i-au fost vechi ocine si dedine,,.(DIR, IV,1571-1580,p.7,Ed.Academiei RSR,1952). In 1577,acelasi Alexandru inchina satul Bora,jupanului Ivascu si jupanitei lui,Elina, dupa cum se arata:157797085),ian.30,Bucuresti:
,,...si din balta Bistretului jumatate si Bora cu tot hotarul si din Sarata,din partea lui Udriste jumatate si Untenii cu tot hotarul si din Cretesti partea lui Udriste toata...,,(DIR,IV,p.251,nr.250) Ramasa vaduva,jupanita Elina se imprumuta la Mihnea Voevod cu suma de 200000 aspri. Neputand sa-si achite datoria o parte din sate,printre care si Bora sunt evaluate la suma de 150.000 aspri,o suma mare pentru atunci,Mihnea insa,va inchina aceste sate unei manastiri - 1589,iunie,13, Bucuresti:
,,...iar apoi domnia mea am miluit cu satul Bora si cu tot hotarul si vecinii pe sfanta manastire a domniei mele din jos de Bucuresti cu hramul ,,Sfanta Troita,,.(DIR,V, (1581-1590),1952,p.415) In timpul lui Mihai Viteazul,satul apare in arhiva epocii printr-un personaj,amintit in cadrul unui conflict de proprietate si anume:
,,Dragomie,fiul lui Zlate de la Bora,, (1594(7102),iunie,18,Bucuresti,in DIR,VI,(1591-1600),1953,p.133,nr.145). Secolul.XVII,cu grelele incercari ale turcilor si tatarilor s-au abatut si asupra Borei. Abia acum,in documentele de epoca intalnim satul Vaideei,Slobozia lui Ianache de mai tarziu.Un document din timpul lui Leon Tomsa arata ca:1630,(7138),ian.13,Bucuresti:
,,Astfel,cand a fost acum,in zilele domniei mele,iar jupan Enache,el a facut casle,ce se cheama cosare,pe ocina lui Vaideei,ca sa-o fie pentru dobitoace si pentru vite si a adus rusi si moldoveni,oameni straini...ca sa-i fie numai pentru ingrijirea vitelor...,, (DRH,XXIII,1969,p.24) Aceasta recolonizare fusese foarte necesara,deoarece,asa cum se arata in acelasi document,satul fusese robit de tatari. Secolul XVIII,desi nu a mai inregistrat atrocitatile sec.anterior nu a cunoscut o dezvoltare pregnanta.
Din acest secol se pastreaza un numar de cinci biserici,monument istoric pe tot cuprinsul judetului.Avem stire ca la Bora se afla o bisericuta din lemn, ridicata in dreptul bisericii,se afla un pod de lemn care leaga satul de Slobozia. Revolutia de la 1821,va readuce domniile pamantene,momentul 1848,ne va inscrie in curentul modernist european,iar 1859,va aduce Unirea Principatelor Romane.Aceste schimbari atat de mari s-au reflectat in viata satelor si prin ridicarea a nu mai putin de treizeci si trei de lacasuri de cult,care se pastreaza si astazi si se afla in stare de functionare.
Printre aceste monumente se afla si biserica din Bora,prima biserica din piatra si caramida din acest vechi si incercat sat. Biserica a fost ridicata in 1863,de Manda Fre,nascuta Doicescu,sotia contelui francez de Fre.Prin urmare este o initiativa particulara.Din piatra de pisanie putem citi: ,,Anul 1863,sau fondat aceasta Sfanta Biserica,ce poarta hramul ,,Adormirea Maicii Domnului,,de dumneaei cucoana Manda Fre nascuta Doicescu si s-au facut spre pomenirea fratelui dumneaei,domnul Teodorache Doicescu proprietarul acestei mosii Bora de Susu pe care afiroseste spre tinerea acestei sfant lacasu fiind domn Printipatelor Unite Romania Alexandru Ioan Cuza suptu pastoria mitropolitului Nifon si s-a sfintit 1863, Augu,15.,,Biserica,ramasa mostenire unei comune cu cateva sute de suflete,este construita din caramida.Suprafata totala este de aprox.200 mp.iar peretii au o grosime de zid de 0,90 m.
Planul este in cruce greaca,iar in interior este pictata in ulei pe o suprafata de 450 mp.Se stie ca a fost zugravita de Dumitrescu Buzau,iar stilul este vadit tatarescian. Figurile Sfintilor sunt reprezentate aproape realist cu naturalete.Sunt pictate scene importante din Biblie,cu adanci semnificatii.Dintre minunile lui Isus este reprezentata doar invierea fiului vaduvei din Nain (aflata in dreapta pronaosului)simbolizand ideea ca Isus era singur Dumnezeu datator de viata.
Din activitatea misionara nu este redata decat sus,Isus si femeia samariteana la fantana lui Iacov,,semnificand vanirea Mantuitorului pentru toate neamurile (aflata deasupra pronaosului,in dreapta).Tot in pronaos sunt pictati doi Sfinti:Sfantul Antonie cel Mare si Sfanta Cuvioasa Paraschiva. Pe bolta este pictat Isus Pantocrator.Naosul este o scurta istorie a mucenicilor cunoscuti in general la romani,o parte din ei fiind de origine din tinuturile dunarene, cum sunt Sfantul Dumitru sau Teodor. In Sfantul Altar,pe bolta se afla Sfanta Fecioara Imparateasa,pe un tron inconjurat de cei sase ierarhi.Catapeteasma este o sinteza a istoriei evanghelice si a istoriei crestinismului.Compusa din 30 de icoane pe lemn,dispuse in trei registre.Registrul inferior cuprinde scene importante din istoria evanghelica si din viata Maicii Domnului. Amintim:"Nasterea Fecioarei Maria',"Rastignirea' si "Invierea'.Registrele median si superior ii prezinta pe cei 12 Apostoli si pe cei 12 Prooroci din vechiul Testament. La intemeiere,biserica a mai fost inzestrata cu 9 candele din argint (in realitate suflate cu argint),un rand de carti de cult,o evanghelie cu coperti imbracate in argint si un policandru cu 16 lumini.
Singurele documente referitoare la istoria acestui lacas de cult se pastreaza in arhivele judetene Ialomita,in fondul Primariei Bora si se refera doar la anul 1897. Din adresa nr.59/21 ian.1897,aflam ca averea bisericii la acea data era de 199 lei si 70 bani,din care doar 11 lei proveneau din cutia milei,restul fiind excedentul bugetar din trimestrul anterior.In luna urmatoare,pentru a iesi din impasul financiar,biserica vinde 56 de salcami din curtea bisericii si cimitir,pe care primeste 123 lei.
Datorita saraciei,bisericii i s-au facut in diferite timpuri mici reparatii pe ici pe colo,dar nu reparatii de fond. In 1902,aflam din traditia bisericii,ca renumitul pictor Alexandru Hentia a spalat si restaurat pictura.Hentia a fost unul din cei trei pictori care au insotit ostasii romani in razboiul de independenta.Tot de spalarea si restaurarea picturii s-a ocupat si d-na Stelea Ionescu,in 1965.Credem insa ca ambele interventii au fost partiale.O alta renovare a bisericii s-a facut fara a se putea preciza cand,prin adaugarea unui pridvor si intarirea tencuielii exterioare.De asemenea,tabla de pe acoperis a fost doar intoarsa si nu schimbata.

Afisez rezultatele 0-1 dintr-un total de 1
  • 1


Ati fost aici ? Scrieti-va parerea!

Toate campurile sunt obligatorii!



   Vezi regulile pentru comentarii