Loading

Planul Inclinat

Planul Inclinat in opinia vizitatorilor :

Monument tehnic unicat in Europa situat in judetul Covasna, orasul Covasna, in zona Văii Zânelor. Planul inclinat sau Şiclăul cum este numit de localnici, a fost construit din initiativa lui David Horn de catre inginerul Emil Lux in 1886.

Obiectivul a fost terminat de catre baronul Groedel. Acest plan inclinat foloseste forta gravitatiei pentru a transporta vagoanele incarcate cu lemne pe o panta fara a utiliza alte surse de energie. Cu toate ca functioneaza din 1889, inaugurarea oficiala a avut loc in 1890. Macheta acestui monument tehnic exceptional a fost prezentat la expozitia universala din 1896.

Datele tehnice ale planului sunt: diferenta de nivel intre statii: 327 m, lungime: 1236 m, ecartament: 1450 mm, cablu de tractiune cu diametrul de 28 mm. Componentele sale au fost comandate de la firma austriaca Obach.

Principiul de functionare este urmatorul: planul inclinat foloseste doua platforme de cate 3 metrii latime si 6 metrii lungime care erau legati unul de celalalt printr-un cablu gros de 28 mm si un sistem complex de scripeti actionati de la cabina de comanda din partea superioara a planului inclinat. Atunci cand pe platforma din sus era asezat un vagon plin cu lemne pe platforma de jos era asezat un vagon gol. Forta gravitatiei facea ca vagonul plin sa il traga sus pe cel gol de pe platforma de jos. La mijlocul planului cele doua platforme se evitau, aici existand o bifurcatie a sinelor. Tot procesul era controlat de la cabina de franare din partea superioara a planului inclinat.

Volumul de material lemnos transportat pe vremea cand planul inclinat functiona la capacitate intreaga se apropia de 30 de vagoane a cate 10 metrii cubi. Transportul persoanelor se facea ocazional pe la inceputul secolului atunci cand conditiile de circulatie intre Covasna si Comandău erau foarte grele. Insa in ultima perioada a functionarii sale transportul de persoane pe planul inclinat era strict interzis.

La capatul inferior al planului vagoanele erau coborate de pe platforme si erau formate garnituri de tren ce erau tractate de locomotive cu aburi pana la gara Covasna unde erau transferate pe cale ferata cu ecartament normal. La capatul superior materialul lemnos sosea tot pe cale ferata ingusta, de aceasta data de la Comandău. Si aici existau mocăniţe (locomotive cu abur) ce aduceau lemnele din tot bazinul superior al raului Bâsca. Aceste cai ferate cu ecartament ingust se intindeau pe zeci de kilometrii pe fiecare parau si vale trecand chiar si peste muntele Goru, pana in Năruja unde exista o varianta mai mica a planului inclinat.

La inaugurare acesta era cel mai important sistem de cai ferate inguste din Carpaţi unificand trei componente majore: vagoanele trase de cai, planul inclinat si locomotivele cu aburi. In 1995 odata cu catastrofalele doboraturi de copaci din zona Covasnei, a fost afectat si planul inclinat dar nu indeajuns ca sa fie distrus. La 17 mai 1997 cabina de comanda din partea superioara a planului inclinat a fost distrusa intr-un incendiu ce a cuprins si padurea din jur. Datorita interventiei si ajutorului celor care au lucrat la planul inclinat cabina a fost reconstruita, planul inclinat a fost restaurat si a functionat in continuare pana in 1999 cand datorita reducerii exploatarilor de lemne din zona, planul inclinat a fost trecut in conservare. 

Momentan planul inclinat nu functioneaza, poate fi vizitat iar pe sectorul de cale ferata Covasna - Subşiclău (Planul Inclinat) ocazional, atunci cand exista cerere, circula o mocăniţă (locomotiva cu aburi) care este folosita pentru agrement (plimbarea turistilor). 






Comentarii pentru Planul Inclinat


Afisez rezultatele 0-13 dintr-un total de 13
  • 1


Marius Popa Buchholzer
13 August 2007
Ca orice lucru bun din Romania... daca-i unic... atunci hai sa-l lasam in paragina sau sa-l distrugem.. Acum planul inclinat este complet nefunctional: vegetatia a invadat calea de rulare, structura de lemn a platformei a putrezit si a prabusit partial, ramanand intacta numai structura de rezistenta din otel, podul de lemn cate asigura trecerea vagoanelor peste paraul Valea Zanelor... s-a prabusit deoarece structura de lemn a putrezit, ramanand "atarnate deasupra apei numai sinele de cale ferata....O cale ferata ce duce spre........nepasare si dezinteres... In rest ... este unic in tara... este "functional" numai in imagimatia unora... Doar traim in Romania si daca avem o tara frumoasa.. hai s-o distrugem.... Pacat, mare pacat!
anonim
21 January 2010, 21:09
ma trebuie sa pui pasiune in ce scri
Romeo
26 January 2010, 12:30
Am fost intr-o excursie de o zi prin anul 1966,cu piciorul, pe traseul: Sita Buzaului,Barcani,Zagon,Papauti,Covasna, unde am urcat si cu Siclaul.La vremea aceea se permitea sa te urci pe vagonete,bineinteles sub supravegherea muncitorului angajat,care la mijlocul cursei( planului inclinat )oprea vagoanele si echilibra cele doua vagonete prin mutarea unor contragreutati de pe un vagon pe celalalt.Imi aduc aminte ca desi eram copil la vremea respectiva, aveam oarece emotii sa nu se rupa cablurile si sa o luam la vale necontrolat.Pacat ca nu a fost conservat si pastrat in stare de functiune, maiales ca este unic in Europa si are o varsta si valoare remarcabile!
Ca sa fac un comentariu rautacios si plin de tristete:"suntem in Romania doar. Oare cand o sa ne trezim sa ne respectam valorile trecutului macar pentru maria sa BANUL daca nu pentru inaintasii nostri"?
hariet wolff
9 July 2010, 22:57
kred ca nu ma insel..dar si in zona valea sadului, gitu berbekului si negovan, exista cindva o asemenea instalatie ...tot pentru colectarea lemnului...mai stiu , cind eram copil urcam cu stupii la gitul berbecului...de la baza barajului vechi,la care ajungeam tot cu o mocanita...urcam cu un sistem de vagonete asemanator cum la-ti descrissus la cabana gitul berbecului..si de acolo cu carute pina pe muntele negovan. exista un intreg sistem de scocuri de lemne in care cugea apa si pe care se transporta lemnele la vale... in lacul de acumulare...si de acolo cu sstemul de plan inclinat, la baza baragului...si cu mocanita pina la talmaci unde se prelucrau...totul era foarte impresionant...si frumos.
acum citiva ani mai existau foarte putine scocuri de lemne si aceea erau aproape total distruse ...vechea cabana "citul berbecului" nu mai exista.....mocanita ...furnicularul ...
da se paote ajunge la lacul de acumulare pe o strada destul de buna ...toata zona este extrem de frumoasa ...si nu prea tre exploatata turistic.
hariet wolff
9 July 2010, 23:02
cred ca nu ma insel..dar si in zona valea sadului, gitu berbekului si negovan, exista cindva o asemenea instalatie ...tot pentru colectarea lemnului...mai stiu , cind eram copil urcam cu stupii la gitul berbecului...de la baza barajului vechi,la care ajungeam tot cu o mocanita...urcam cu un sistem de vagonete asemanator cum la-ti descrissus la cabana gitul berbecului..si de acolo cu carute pina pe muntele negovan. exista un intreg sistem de scocuri de lemne in care cugea apa si pe care se transporta lemnele la vale... in lacul de acumulare...si de acolo cu sstemul de plan inclinat, la baza barajului...si cu mocanita pina la talmaci unde se prelucra...totul era foarte impresionant...si frumos.
acum citiva ani mai existau foarte putine scocuri de lemne si aceea erau aproape total distruse ...vechea cabana "citul berbecului" nu mai exista.....mocanita ...furnicularul ...
da se paote ajunge la lacul de acumulare pe o strada destul de buna ...toata zona este extrem de frumoasa ...si nu prea tare exploatata turistic.
gabi prossi
28 July 2010, 20:13
Pacat, s-a ales praful de tot ce inseamna frumos si deosebit in toata tara, in particular de acest plan inclinat; daca as avea banii necesari, as repune pe picioare intreaga masinarie si as promova turismul civilizat in aceasta zona, de o frumusete aparte... dar nu am aceasta posibilitate, iar unul cu bani n-o face, caci este ocupat cu noi si noi ciordlacuri!?!
Tepes
23 March 2011, 12:13
Planul asta inclinat face parte din copilaria mea. Stateam si cascam gura la cum functiona. Imi aduc aminte ca jos erau niste cai grei de tractiune superbi care trageau vagoanele. Si trenul era pitoresc cu fluierul lui. S-a dus naibi tot, oriunde meg nu mai recunosc nimic din copilaria mea, numai paragina, rugina, putregai.... blestemata generatie mai suntem.
"...Dar ajuns acolo sus
N-am gasit decat ruina,
Vant cu praf amestecat
Se zbate in frunzis intunecat..."
Cata
15 April 2011, 01:22
Am vazut comentariile....sincer ma bcur ca am reusit sa vad functionala toata.....trist este ca dobitocii ce s-au perindat pe la conducerea tarii n-au fost in stare sa conserve si sa dea spre turism lucrurile frumoase ale romaniei!!
Vai de mama lor!!!
Ma uit in alte tari pe care ca iti ia bani pentru nimicuri....povesti de adormit copii!! Noi avem realitate si naturalete si nu suntem instare sa pastram!!
Rusine celor ce ar trebui sa se ocupe de turismul romanesc!!
ego
6 January 2012, 14:13
Ar trebui facut un bazin langa planul inclinat sau mai bine un teren de fotbal tot inclinat. Asa s-ar ajunge si la minunea din Covasna...
tanabi.
9 February 2012, 14:11
o intrebare despre planul inclinat..: de ce nu poate fi inaltimea mai mare decat lungimea?as dori un raspuns va rog
Georgica
24 January 2013, 23:29
Amice Tepes,
daca ai interes de cateva imagini vechi( comoara) cu aceasta formidabila instalatie, pe care nimeni din lumea asta nu ar fi lasat-o in paragina, dami de veste pe e-mail.
Georgica
24 January 2013, 23:38
http://www.cenusadetrandafir.ro/planul-inclinat-din-covasna

Pentru cei curiosi ,cum functiona acest plan inclinat de la Comandau, se deschide pagina atasata.
Marius
26 October 2015, 18:14
tanabi Raspuns:
Teorema lui Pitagora

Afisez rezultatele 0-13 dintr-un total de 13
  • 1


Ati fost aici ? Scrieti-va parerea!

Toate campurile sunt obligatorii!



   Vezi regulile pentru comentarii

Localizare pe hartă